Australië 1.0 - Reisverslag uit Bingil Bay, Australië van Sjef Nanne - WaarBenJij.nu Australië 1.0 - Reisverslag uit Bingil Bay, Australië van Sjef Nanne - WaarBenJij.nu

Australië 1.0

Door: Sjef

Blijf op de hoogte en volg Sjef

06 April 2014 | Australië, Bingil Bay

Op 20 maart jl. hebben wij de oversteek gemaakt naar het land cq continent van de spinnen, slangen, haaien, maar natuurlijk ook van de koala's en kangaroo's. Oftewel, Australië en we hebben er zin in! We zijn aangekomen in Sydney waar we 5 dagen en nachten verblijven in het Maze Backpackershostel. Bij gebrek aan een doubleroom (kamer met tweepersoonsbed) zijn we ingestemd met een twinroom, twee 'aparte eenpersoonsbedden'. Helaas geen ensuite faciliteiten bij dit hostel, maar wel super centraal in Sydney aan Pitt street, een van de vier aders van het centrum (zie het als 5th, 7th of Lexington avenue in NYC). Het hostel ligt 10 min. verwijdert van het fameuze Opera house en de even-zo-bekende Sydney Harbour Bridge. De AirPort shuttle brengt ons van het vliegtuig de stad in en zet ons af bij het hostel. Toegegeven, geen woord gelogen over de centrale ligging van het hostel dat begint dus goed. We checken in en verkrijgen inruil voor een paar luttele dollars (!!) de kamersleutel. We kijken uit naar de vijf dagen/nachten die ons in Sydney te wachten staat. Kamer 218 is ter onze beschikking en draaien de sleutel naar rechts om te openen (werkt gespiegeld tov Europa).
In de kamer van 2,5x2 m2 staat een stapelbed en dat is het. Bijzonder minutieus en helaas niet in de categorie 'Less is More', maar meer in het genre van Harry Potters bezemkast bij zijn oom en tante. Sydney daarentegen vinden we te gek! Prachtig mooi onderhouden parken en er is van alles te doen en te beleven. In een woord; indrukwekkend en komen hier graag 29 april weer terug!

25 maart pakken wij de SUV (nieuwe Mitsubishi Outlander 4WD) om richting de Blue Mountains te gaan. Prachtig gelegen canyons wachten ons hier en het was de rit meer dan waard. Hoewel we natuurlijk een stads SUV hebben met 4WD kunnen we/kan ik het niet laten om het terrein in te gaan. Wat we ook doen, maar helaas bekopen met een platte band die we/ik in de regen moeten verwisselen. Via Canberra (hoofdstad Australië), Merimbula, Lakes Entrance (waar we dolfijnen zien), komen we aan in Philips Island bekend vanwege de Pinguïn Parade. Het is natuurlijk niet echt een parade met licht, muziek, alcohol en danseressen moet ik Nanne vertellen, maar de activiteit van de 'Little Pinguïn' bij zonsondergang. Deze pinguïns komen na hun werkdag op zee bij zonsondergang in teams van twintig tot dertig pinguïn-sterk het strand op om naar huis te gaan (eigen holletjes in de duinen ca. 250 meter van de zee). Het tafereel is authentiek, mooi en tegelijkertijd bijzonder grappig en geestig. Heel leuk was deze ervaring.

De ochtend erop vervolgen wij onze weg richting de' Great Ocean Road' (GOR). Dit 's werelds grootste oorlogsmonument (ca. 225 km) is ter herinnering en ere van de gevallen soldaten tijdens de eerste wereldoorlog en aangelegd en uitgehakt door de veteranen (overlevenden) hiervan.
Nanne wilt om bijna om de 500 meter stoppen -en ik eigenlijk ook wel-, maar zoals ik al zei dit momument is 225 km lang..... Halverwege de GOR overnachten we bij Apollo Bay om de dag erop naar de Otway Lighttower (vuurtoren gelegen bij het meest zuidelijke punt van Australië) te gaan. Hier hebben we koala's in het wild gezien, jeey, \\o \o/ o// ! De middag zijn we gestopt bij de 12 apostelen (een prachtige rotsformering), waar we uitgebreid de tijd hebben genomen voor foto's en uitstekend gelukte selfies.
We zetten koers richting Melbourne en verblijven hier twee dagen. Leuke stad, waar we een prachtige appartement hebben met uitzicht op de haven. Woensdag 2 april om 5 uur in de ochtend leveren we de huurauto bij Europcar op de luchthaven in. Opbrengst 2400 km in 7 dagen.
Om zeven uur 's-ochtends vliegen we met TigerAir richting Cairns (en zijn we hier ook aangekomen). We verblijven twee dagen in het fijne Carevella hostel met zwembad en doen we verder weinig.
Gisteren zijn we met 'Reef Cruise en Dive' naar het Great Barrier Reef (GBR) gegaan. Het GBF ligt op 80 min. met zeeziek-snelheid varen van Cairns. Het GBR is beschermd en herstellende van wanactiviteiten veroorzaakt door lokale vissers in de voorgaande eeuw. Het is bij wet verboden om het koraal aan te raken en geldt dus; kijken doe je met je ogen. Aangekomen met prachtig weer en helderblauw water doen we de snorkels,flippers en stingersuit aan. Met gerede twijfel gaan we het water in. We zitten immers toch op open zee, wie weet wat er naast het GBF en de diversiteit aan vissen nog meer in de zee verscholen gaat. Het water is heerlijk warm (28 graden) en kijken onder water en de eerste vis die we zien is een haai (!!). Een rifhaai, niet groter dan 1,25 en ruim zes meter onder ons, maar toch een haai. Hij scheen ons echter amper op te merken en dit sterkte ons om toch verder te gaan naar het rif. Met lood in de schoenen snorkelen wij naar het rif (wat bijzonder onhandig is op open zee kan ik vertellen), alwaar het pracht onder water op ons wacht. Levend en bewegend koraal in alle soorten, maten, kleuren waar je geen voorstelling van kunt maken. Dit en tezamen met de beweeglijkheid en aanwezigheid van de individuele kleurrijke vis (dus ook haaien) maar ook het synchroon zwemmen van de school die passeert (gelukkig geen haaien), de locatie midden op zee, maken het werkelijk tot een onvergetelijk moment van deze reis. We zijn zo slim geweest om hier ook te duiken. Hierdoor verwerven wij nog beter zicht op het rif wat dieper ligt en veelal mooier is. Het GBR was een voorrecht om mee te mogen maken.

Vandaag zijn we in zuidelijke richting afgereisd naar Mission Beach. We zetten komende dagen koers richting Arlie Beach waar we op 9 april een cruise (twee dagen/nachten) maken door en naar de Whitsundays. Een van de hoogtepunten en 'must do' van Australië.

Tussen ons gaat het buitengewoon goed. We hebben het erg naar ons zin en proberen echt te genieten met volle teugen wat uitstekend lukt. We denken en praten met regelmaat over en met familie en vrienden. We hebben geen last van heimwee en komen niet eerder terug. Gelukkig of jammer, maar net de interpretatie voor wie het leest :). We praten en fantaseren over de tijd na onze reis, waar gaan we wonen, werken, en etc., maar denken ook terug aan de leuke momenten (ons afscheidsfeest) en verdrietige momenten voorafgaand aan onze reis. Bij het ontbreken van een vaatwasser en het hebben van een gescheiden toilet zijn we zelfs verlost van onze dagelijkse onenigheden.

Nogmaals, we genieten van elke dag en zijn dit van plan om tot de laatste dag te blijven doen. Rest ons te vermelden dat we het heel leuk vinden om jullie reacties te lezen en waarderen dit enorm. Helaas genoeg zijn we vaak niet in de gelegenheid om hier op individuele voet op te reageren en vragen jullie begrip hiervoor.

Liefs,
Nanne en Sjef

• 07 April 2014 - 00:53

Sieb:

Ik wist niet dat je zo'n verhalenverteller was sjefke!

• 07 April 2014 - 06:49

Katinka En Marcel:

:)))))) daar word je toch vrolijk van!

• 07 April 2014 - 07:40

Joyce:

Heel erg goed om te zien en te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Top!
    Dikke knuffel van ons, en helemaal van Jayson.

• 07 April 2014 - 17:04

Karin En Jurriaan:

Wat een fantastische reis en ervaringen.Erg leuk om zo een beetje mee te reizen.En dan die zonovergoten plaatjes.........

• 07 April 2014 - 17:15

Cees En Gerda:

Mooi dat jullie zo genieten, zo 'n kans krijg je misschien maar 1 keer.

• 07 April 2014 - 21:15

Jan Willem:

wat leuk om te lezen. Vooral omdat wij ook over de great ocean road hebben gereden en ook met een huurauto via de blue moutains naar Sydney. Dat van die vaatwasser is wel jammer trouwens....

• 08 April 2014 - 22:37

Tonny:

Ha lieverds , wat een mooi verslag . Ben er nog niet zo aan toe gekomen om jullie te volgen . De verbouwing is nog in volle gang maar nadert wel . Ik hoop met de Paasdagen een beetje rust te krijgen omdat dan het meeste wel is gedaan . Wat hebben jullie het fijn samen ! Ik maak het goed en hou vsn jullie x

• 09 April 2014 - 13:50

Opa:

Wat een mooie reis maken jullie. Jullie hebben het plan om de hele reis te volbrengen. Het zou voor mij te lang zijn. Maar geniet er maar van.

• 12 April 2014 - 22:11

Siny:

Hoi Sjef en nanne, ik denk dat Sjef een boek moet gaan schrijven, ademloos heb k jullie verslag gelezen. Hier gaat alles zijn gangetje, John is nog druk bij Ton, nu nog de laatste loodjes, zij krijgt zo'n mooi huis en haar badkamer is echt om trots op te zijn.
    Jullie zullen er echt niet veel van merken maar volgend weekend is het alweer Pasen!
    Mike heeft samen met John ook lekker geklutst en ik heb ook helpen met behangen!
    Bien en Cato gaan super en Bien is zich al aan het voorbereiden voor de "basisschool", ja Nanne het wordt de Montessori, vind ik wel erg leuk. 7 mei gaan we naar Kreta voor 10 dagen, ik heb er zo'n zin in, even de warmte en lekker niks.
    John is druk met het wielrennen en gaat volgende week de Amstel Goldrace doen in Limburg, Maarten doet mee en joepie, John, heel erg spannend en klimmen maar. Nu nog even genieten van het weekend en tot het volgende verhaal, een hele dikke knuffel ook zeker van John xx

• 13 April 2014 - 12:15

Ans:

Schatjes zondagmorgen hier in Ned. Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen!!! Wat zijn jullie aan het genieten!!! Ik ga het allemaal volgen, ik word er zoooo blij van, wat een fantastische reis! Alleen dat van die haaien vond ik eng haha doe voorzichtig(sorry mama's) veel liefs Ans

• 13 April 2014 - 13:51

Maaike:

Hi lieverds,

Geweldig!
    Ik zei het al hè...ook een beetje positief jaloers hoor. Heel cool om te zien hoe jullie dezelfde plekjes ervaren als die wij hebben gedaan destijds. Mooi is het hè...en bijna niet te omschrijven. Maar eerlijk gezegd doen jullie dat wel heel beeldend. Super om te lezen! Goed dat jullie geen heimwee hebben, zou zonde zijn van de mooie reis. Zo kunnen jullie er samen intens van genieten.

Kan niet wachten op de volgende verhalen!!

Dikke kussen en houden van jullie!!

• 13 April 2014 - 19:47

Bonny:

Hey Nanne en Sjef, zo terwijl jullie lekker liggen te slapen......schrijf ik vanuit ons Nederlandje!
    Heerlijk die verhalen van jullie, het heeft ons gestimuleerd om ook weer wat te boeken voor de zomer. Jullie zijn dan niet toevallig ergens in zuid afrika??
    Hier is alles goed. Rogier is morgen jarig, hij is nog in Obergurgl maar komt snel naar Nederland. Hij wil Koningsdag meemaken, tja dat moeten jullie even missen. Caroline is al terug naar Zweden, zij heeft daar een baan. Rogier moet nog wat vinden, maar dat gaat vast wel lukken.
    Jurre doet deze week theorie-examen voor zijn rij- examen dus over een poosje ben ik mijn auto kwijt aan zowel Jur als Rutger. Op de fiets dan maar?
    Jan Willem fietst weer behoorlijk veel, af en toe ook naar zijn werk. Hij is in goede conditie.
    Met mij is alles ook goed, ik ben 3 dagen op school aan het werk. Elke vrijdag naar de massage- academie, lekker ontspannen dus. Oma masseer ik elke week, ze vindt dat heerlijk.
    Nou lieverds, heel veel dikke knuffels
    Bonny