Japan - Reisverslag uit Osaka, Japan van Sjef Nanne - WaarBenJij.nu Japan - Reisverslag uit Osaka, Japan van Sjef Nanne - WaarBenJij.nu

Japan

Door: Sjef

Blijf op de hoogte en volg Sjef

07 Juli 2014 | Japan, Osaka

19 juni om 22.30 uur komen wij op Tokyo Haneda International Airport aan. Verheugd en met gezonde spanning lopen we de aankomsthal uit het nieuwe avontuur tegemoet. Het is van de eerste seconde onmisbaar dat Japan volledig anders is dan het Azië wat we tot nog toe gezien en ervaart hebben. Waar Thailand, Indonesië en Maleisië in economische zin ondergeschikt zijn aan het westen, gaat dit in zijn geheel niet op voor Japan. Japan behoort tot een van de meest welvarende economieën ter wereld. Onze doorgaans sterke euro (waar we gedurende de reis met name in voorgenoemde landen profijt van hebben gehad) legt het af tegen de Japanse Yen. Een taxi van de luchthaven naar ons hotel (22km verderop) kost omgerekend bijna 100 euro. Dan maar de metro, waar een bijzonder vriendelijke dame ons door het doolhof van metrolijnen leidt. In normale omstandigheden (Parijs en Milaan) zijn de metrolijnen zo duidelijk dat je bijna je best moet doen om als normaal denkend persoon niet op bestemming aan te komen. Die vlieger gaat helaas voor metropool Tokio niet op met verschillende organisaties van o.a. JapanRail, Tokyo Metro en TOEI.

Wij verblijven in totaal 7 nachten in Tokyo. Tokyo is met haar 30 miljoen inwoners met recht een wereldstad te noemen. Wat als eerste opvalt, hoe aardig en netjes de Japanner is. Immer behulpzaam, op de roltrap iedereen (en ook echt iedereen) links om de haaster ruimte te geven. Rijen vormen zonder voor te dringen, bij het openbaar vervoer. Een heel interessant stad met een bijzonder grote diversiteit aan inwoners. Allereerst verkennen wij de wijken Sjinjuku en Shibuya, waar wij kennismaken met de Anime en Cosplay gekte die alom vertegenwoordigd wordt. Anime is de passie voor de tekenfilm en haar tekenstijl die door vele Japanners aanbeden wordt. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon en Dragonball Z en dergelijke, maar ook op erotisch gebied kent het geen censuur. Cosplay zijn Japanners (meestal jongeren tot 30 jaar) die de identiteit overnemen van hun anime idool (stripfiguurheld). Heel bijzonder en grappig en tegelijkertijd vreemd en gek om te zien. Deze groep Japanners lijkt het motto van jeugdvriend Peter Pan te volgen; nooit volwassen worden....
Onze studio ligt in het oude centrum Asakusa (aszakza spreek je uit). In deze sfeervolle en gezellige wijk, waar wij in de avond onthaasten na een hectische dag in druk Tokyo, vind men ook de indrukwekkende Senso-ji Shrine, het oudste tempelcomplex van de stad. Tokyo kent voor ons vele speciale momenten zoals het immens drukke Hachiko kruispunt, beleven van Electric-city, Tsukiji Market de grootste visafslag ter wereld, het stadspark Meiji Jingu Shrine, dagtrip naar de Great Buddha in Kamakura etc. en etc.

Donderdag 26 juni vervolgen wij de weg naar Yamanakako, waar we een prachtig uitzicht zouden kunnen hebben op het grote Yamanakaka meer en de nabijgelegen mount Fuji. Helaas was het gedurende ons verblijf enkel bewolkt, waardoor wij mount Fuji slecht gesluierd te zien kregen. Wij verblijven hier in een typisch Japans geusthouse. Dat wil zeggen; onze kamer is overdag een woon- en leefkamer en fungeert savonds slaapvertrek, door futons (soort van matrassen) op de grond te leggen.

Vanuit Yamanakako reizen we met bus+trein af naar Matsumoto. Crow Castle is de reden van ons bezoek aan deze stad. Het zien van het kasteel en de omliggende oude stadsmuren, was zeker een bezoek aan deze stad waard. Vanuit hier reizen wij per bus naar Takayama. Takayama kent een heel rijke historie, die terug te zien is in heel de stad. Met stadsgids verkennen we de stad, de lokale markten en bezoeken wij o.a. een sake fabriek. Leuk om tijdens de stadstocht andere feitjes te weten komen dan sec uit die van de reisgids. Vanuit Takayama bezoeken wij ook het oude en min of meer nog authentieke dorp Shirakawa-go. Dit dorp staat om haar traditionele huizen en kenmerkende bouwstijl, omgeven door rijstterassen, op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

We reizen door naar de oude hoofdstad van Japan, Kyoto. Tijdens onze drie dagen nemen we wederom veel hooi op ons vork om toch zoveel mogelijk te zien. Wij bezoeken hier het imposante vesting complex Nijo Castle. In de vesting zelf zien we prachtige tuinen en brengen een bezoek aan Ninomaru Palace. Saillant detail dat van het paleis is, dat deze voorzien is van zgn. 'nightinggale' vloeren. Deze piepende houten vloeren maakte het indringers onmogelijk (en nog steeds) om ongehoord het paleis en huis van de shogun binnen te sluipen. De dagen erop bezoeken wij de Kiyomizu-dera en Kinka-ji (Golden Paviljon) tempels. Mijn 29ste verjaardag vier ik ook in deze bruisende stad. Guus en Amanda (mijn broer en z'n verloofde) hebben met Nanne een suprise etentje met alles erop en eraan geregeld. Top gedaan, nogmaals super bedankt. Naast de tempels is er nog een grote hoofd attractie in Kyoto en dat is het zien van Geisha's. Na twee avonden onze reisgids en tijden te hebben gevolgd, staat de teller nog op nul. We vragen de receptie naar insiders informatie, wat de beste plek is om de zeer luxe gezelschap dames van oudsher (geen prositutuees) te kunnen spotten. Het was vrijwel gelijk raak en we hebben meer Geisha's gezien dan we ooit hadden gedacht. Een bijzonder en heel mooi moment om de Geisha in haar element door de achterstraten van Kyoto geruisloos voort te zien schrijden naar haar afspraak.

Vanuit Kyoto reizen we door naar Osaka, waar we een bezoek brengen aan het stadskasteel. Wederom met een Japanse gids, dit keer de heer Yamamoto Joshju-san, zien we de rustige plekjes en horen we interessante feiten die ons anders bespaard zouden zijn gebleven.

Wij kijken terug op drie intensieve weken Japan. In deze tijd hebben wij goed inzicht verkregen in de cultuur en rijke historie van dit land. Japan is goed voor ons geweest. De gastvrijheid en behulpzaamheid is van een niveau zoals wij dat in Nederland niet kennen. Het land en de rijke historie die het kent is bijzonder en mooi. Het mooiste van Japan is misschien wel het contrast. Modern als ze is, leunt ze op oude tradities met als vertrek- en eindpunt 'eer'. Japan, wij komen zeker terug!

Ik completeer dit verslag van Osaka Kansai International. Vandaag vliegen wij van via Sjanghai China, naar Dubai. Hier ontmoeten wij Atie en Frans voor een een heerlijk relaxte 10-daagse vakantie op Jumeriah Palm Island. Vanaf Dubai vliegen wij naar Peking China. In China hebben wij een rondreis van dertig dagen uitgestippeld.

• 07 Juli 2014 - 11:02

Lerang:

Weer een mooi verslag. Japan moeten we dus een keer heen:)

Veel plezier in Dubai.

Gr Lerang

• 07 Juli 2014 - 13:28

Maaike:

Hoi Nanne en Sjef,

Geweldige ervaring rijker dus weer! Mooi hoor om te lezen dat jullie zo open staan voor andere mooie culturen. Denk dat je er als mens alleen maar rijker van wordt en je dingen eigen kan maken waar jullie je goed bij voelen. Prachtig!

Hoop dat dit genieten zich voortzet in Dubai.

Fijn om Atie en Frans te zien en in jullie armen te kunnen sluiten. Even volledig samen zijn.

Heel veel liefs Maaike

• 07 Juli 2014 - 22:17

Tonny:

Ha lieverds , wat een mooi verslag weer ! Wat hebben jullie een fijne tijd samen en wat maken jullie allemaal mee . Nog even en daar heerlijk genieten met Atie en Frans . Ik kan jullie vertellen dat ze er erg aan toe zijn jullie te omhelzen . Dag lieverds dikke kus

• 07 Juli 2014 - 23:36

Karin:

Hoi Nanne en Sjef,

Weer erg leuk te lezen wat jullie allemaal doen en nog gaan doen.
    Veel plezier in de Emiraten en daarna in China.
    Liefs vanuit Limmen

• 07 Juli 2014 - 23:58

Bonny :

Zo dus weer een bestemming op ons verlanglijstje!! Goed verhaal zeg.
    Atie en Frans zijn al klaar voor de reis. Heerlijk, lekker genieten met elkaar.
    Liefs Bonny

• 08 Juli 2014 - 13:46

Siny Gerwig:

Wat weer een verhaal... van harte met jullie lieve Fieke, net zelfgebakken appeltaart gegeten bij haar, Atie en Frans waren er al helemaal klaar voor, Oma was ook op de kofiie en wenst jullie een super tijd!! Ik ben inmiddels aan knie geopereerd, dus even wat rustiger aan, maar zoals je weet van mij is dit niet zo gemakkkelijk, ik wil weer snel alles doen en lekker weer met Ton gaan lopen!! Ik glunder bij de gedachte dat jullie elkaar vandaag weer kunnen knuffelen!! Hele dike kusxx